29.10.2015

Zmiany w turystyce dotyczące sprzedaży on-line

Autor
Magello
Paweł Pietkun Marketing, Magello

Parlament Europejski rozstrzygnął: turyści, którzy kupują wyjazdy wakacyjne w internecie, uzyskają taką samą ochronę, jak korzystający z tradycyjnych biur podróży. Nowe prepisy wzmacniają organizatorów turystyki, którzy postawili na nowoczesne kanały sprzedaży i... wykorzystanie SaaS, czyli oprogramowania pozwalającego na zarządzanie ruchem turystycznym przez internet. W Polsce jedynym kompleksowym rozwiązaniem w tym obszarze jest Magello.

Eurodeputowani zatwierdzili tzw. pakiet turystyczny, czyli nowe unijne regulacje, które modernizują przepisy dotyczące usług turystycznych pochodzące jeszcze z 1990 r. Od tamtego czasu tanie linie lotnicze i sprzedaż internetowa ogromnie zmieniły sposób planowania i organizowania wyjazdów turystycznych przez klientów.

Nowe przepisy rozszerzają definicję ‘wyjazdów pakietowych’ o różne usługi turystyczne oferowane za pośrednictwem internetu, aby zapewnić korzystającym z tej drogi rezerwacji konsumentom taką samą ochronę np. w przypadku bankructwa biura podróży, jaką mają klienci tradycyjnych agencji turystycznych.

Przepisy zakładają, że podróżujący będzie mógł zrezygnować z zarezerwowanego wyjazdu, jeżeli cena wzrośnie o więcej niż 8 proc. W początkowej propozycji Komisji Europejskiej pułap ten wynosił 10 proc. ceny.

Ponadto powiązane usługi turystyczne kupowane online od odrębnych usługodawców, którzy w ciągu 24 godzin wymieniają się danymi konsumenta (np. przelot, wynajem samochodu), będą uważane za część jednego pakietu.

Klienci biur podróży będą mieli prawo bez żadnych opłat odstąpić od umowy, jeśli przed wyjazdem w kraju docelowym wybuchną zamieszki, nastąpi klęska żywiołowa lub w przypadku innych ‘poważnych sytuacji, które mogłyby znacząco wpłynąć na pobyt’. W innych przypadkach organizator będzie miał prawo pobrać ‘odpowiednią i uzasadnioną opłatę’ za odstąpienie od umowy.

Jeżeli nieprzewidziane zdarzenia, jak np. klęska żywiołowa albo atak terrorystyczny, uniemożliwią turyście powrót zgodnie z planem, to organizator wyjazdu będzie musiał zapłacić za dodatkowy pobyt do trzech dni. Podróżni mają być także zabezpieczeni na wypadek bankructwa operatora.

Ze względu na zmiany na rynku turystycznym i rosnący trend rezerwowania wyjazdów w internecie należy pilnie zmodernizować i dostosować do tych zmian dyrektywę, która sięga 1990 r. – zaznacza autorka sprawozdania PE w tej sprawie, niemiecka eurodeputowana chadecka Birgit Collin-Langen i dodaje: - Dzięki nowym przepisom prawa podróżujących w Europie zostaną wzmocnione. Nowe sposoby rezerwacji zostały włączone w zakres przepisów, a konsumenci będą wyczerpująco informowani o przysługujących im prawach. Udało nam się także uwzględnić interesy gospodarcze sektora turystycznego - operatorów, biur podróży czy hoteli.

Głosowanie w PE zakończyło procedurę ustawodawczą. Kraje unijne mają dwa lata na wdrożenie nowych przepisów do swego ustawodawstwa oraz kolejne pół roku na wprowadzenie ich w życie.

Choć dwa lata wydają się terminem dość odległym organizatorzy ruchu turystycznego doskonale wiedzą, że to raptem cztery duże sezony turystyczne. Czas, który pozwoli na zbudowanie kanału sprzedaży ofert turystycznych przez internet. Małe i średnie biura europejskie nie są w stanie zagwarantować sobie niezależnego oprogramowania kompleksowo obsługującego taki ruch – jego zakup jest po prostu ekonomicznie nieuzasadniony.

Wiedząc o tych zmianach wyszliśmy na przeciw organizatorom turystyki – mówi Michał Piórkowski, szef i współtwórca Magello. – Przygotowaliśmy serwis pozwalający na doskonałe skoordynowanie takiej sprzedaży z dostępem do niego właściwie z każdego miejsca kuli ziemskiej. Tworząc Magello, interetowy system rezerwacji i sprzedaży wyjazdów, wykorzystaliśmy rozwiązania największych potęg turystycznych i przygotowaliśmy je w taki sposób, żeby przy możliwie najniższych kosztach mogły z niego korzystać małe i średnie biura w krajach takich, jak Polska.