16.06.2015

SaaS vs dedykowany system - co wybrać?

Author
Tomasz Jacak
Tomasz Jacak Business Developer, Magello

Rozrastanie się firmy zawsze jest czymś przyjemnym. Dla mnie jako przedsiębiorcy nie ma nic milszego dla oka niż patrzenie jak mój pomysł rośnie wraz z upływem czasu i włożonym w niego wysiłkiem.

Jednak rozwój to nie tylko ogromna satysfakcja, ale często też kolejne, coraz większe wyzwania. Rekrutacja nowych pracowników, ekspansja na kolejne rynki itd. Jednym z najbardziej wymagających wyzwań, jakie stawia przed nami wzrost firmy, jest odpowiednia organizacja I automatyzacja wszystkich procesów w niej zachodzących. Potrzeba do tego nie tylko pracy koncepcyjnej, ale także odpowiednich narzędzi, aby móc dalej się rozwijać i działać na wysokich obrotach.

Decydując się na wybór oprogramowania do zarządzania naszym przedsiębiorstwem (zwłaszcza w branży turystycznej) musimy sobie przede wszystkich odpowiedzieć na pytanie, co będzie dla nas lepsze - dedykowane oprogramowanie czy aplikacja działająca w chmurze (tzw. SaaS czyli Software as a Service).

Przykładem aplikacji tego typu, jest chociażby Magello - system wspierający sprzedaż i organizację wyjazdów. Aby móc z niej korzystać, wstarczy płacić miesięczny abonament, a dostęp do niej uzyskujemy wchodząc na odpowiednia domenę przypisaną użytkownikowi po założeniu konta.

Postaram się krótko opisać różnice pomiędzy tymi rozwiązaniami i czynniki, jakie należy wziąć pod uwagę rozważając wybór.

1. Czego tak naprawdę potrzebuję?

Główną przewagą aplikacji dedykowanych jest możliwość zakupu rozwiązania idealnie dopasowanego do naszych nietypowych potrzeb. Firmy tworzące aplikacje typu SaaS zazwyczaj tworzą rozwiązania, które są dopasowane do szerokiego grona firm z danej branży.

Trzeba sobie jednak odpowiedzieć na pytanie czy nasza firma rzeczywiście jest na tyle duża, że potrzebuje oprogramowania stworzonego na życzenie. Zazwyczaj większość potrzeb naszego przedsiębiorstwa (jeśli nie wszystkie) jesteśmy w stanie zaspokoić za pomocą aplikacji typu SaaS, bo firmy działające na tym samym rynku mają podobne wymagania.

Z reguły liczba bardzo nietypowych funkcjonalności rośnie wraz z wielkością firmy – słowem, bardzo duże firmy mają na tyle sprecyzowane potrzeby, że w miarę standardowe SaaSy mogą się okazać dla nich niewystarczające.

2. Cena

Jeśli już decydujemy się na oprogramowanie zaprojektowane specjalnie dla naszej firmy musimy się liczyć z dużym wydatkiem. Wiele osób uważa, że stworzenie system to koszt jednorazowy – nic bardziej mylnego – w 90% przypadków po stworzeniu systemu trzeba przy nim zatrudnić programistę, aby na bieżąco modyfikować kod oraz dokonywać niezbędnych działań serwisowych.

Aplikacje typu SaaS wymagają co prawda płacenia comiesięcznego abonamentu, ale opieka nad systemem leży w całości po stronie jego wykonawcy, więc jest to jedyny koszt jaki ponosimy. Ponadto czas reakcji w przypadku awarii będzie prawie zawsze dużo lepszy w wypadku SaaS-a – należy pamiętać, że mają z reguły zespół zajmujący się wyłącznie supportem. W przypadku specjalnie zamówionego oprogramowania naprawa ew. błędu potrafi zająć bardzo dużo czasu jeśli nie zatrudniamy informatyków pracujących na stałe przy projekcie.

3. Rozwój

Kupując dedykowaną aplikację dla swojej firmy, większość klientów myśli, że zamawia rozwiązanie na lata. Owszem, spora część takiego oprogramowania będzie użyteczna bardzo długo – nie zapominajmy jednak, że prawie każdy biznes podlega zmianom, internet się rozwija i co chwila pojawiają się nowe rozwiązania i możliwości. Dlatego z reguły już po pół roku od startu, system custom-made potrzebuje programisty do rozwijania naszego rozwiązania.

W wypadku rozwiązań SaaS mamy zaś pewność, że pracuje przy nich cały zespół odpowiedzialny za nieustanny rozwój aplikacji. Dodatkowo na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań dla danej branży więc można też po jakimś czasie zweryfikować ich funkcjonalności i przenieść się do firmy gwarantującej najlepsze funkcjonalności.

Podsumowując, zakup dedykowanego oprogramowania ma największy sens kiedy firma ma bardzo nietypowe potrzeby oraz budżet na support i rozwijanie systemu. W każdym innym wypadku polecałbym używanie systemów SaaSowych tak długo jak się da i rozważanie tworzenia własnego system dopiero wówczas, gdy ich funkcjonalności nam nie wystarczają.

Życzę wszystkim udanych zakupów!

Powodzenia!